Roukalahden ampumarata

Liperin Reserviläiset ry ja Liperin Reserviupseerit ry hallinnoivat yhdessä Roukalahden ampumaradalla sijaitsevaa pistoolirataa. Alueen muut radat kuuluvat Liperin Riistanhoitoyhdistykselle. Pistoolirata oli vähäisellä käytöllä vuoteen 2009 asti, jonka jälkeen reserviyhdistykset aloittivat radan peruskunnostuksen. Nykyisellään rata on kymmenpaikkainen kääntyvine taululaitteineen. Aktiivinen ammunta kunnostetulla pistooliradalla aloitettiin vuoden 2009 kesällä. Vuonna 2017 ampumaradalla tehtiin parannustöitä, kun koko ampumarata-alueen sähkönsyöttö rakennettiin uudelleen vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Sen jälkeenkin talkoita ja pienempiä remontteja on pidetty radalla vuosittain.

Kesäkautena ampumaradalla ammutaan ohjatut ammunnat jokaisen viikon torstaisin klo 17-19. Teemoina on pistooliammunta ja sovellettu reserviläisammunta, sekä välillä mahdollisesti myös kivääriammunta. Ohjattuihin ammuntoihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Ilmoitamme somessa ja WhatsApp-ryhmissä ammuntojen alkamisesta. Omatoimista rata-ammuntaa voi käydä harrastamassa radan aukioloaikoina.

Roukalahden ampumarata on auki:
Arkisin 09:00 – 20:00
Lauantaisin 09:00 – 20:00
Sunnuntaisin 12:00 – 20:00

Juhlapyhinä ampuminen on kiellettyä.

Pistooliradan ohjeet ja säännöt

• Radan avaimen saa kuitata ST1 Liperi asemalta 2 euron käyttömaksua vastaan
  • Radan varauskalenteria pitävät yllä ampumavastaavat
  • Alueella on tallentava kameravalvonta
  • Rataa saa käyttää ainoastaan pistooliammuntaan
  • Ratalaitteisiin ampuminen kielletty
  • Roskat ja hylsyt on laitettava niille varattuihin astioihin
  • Ammunta haulikko- ja kivääriaseilla kielletty, poislukien SRA/practical turvakurssin käyneet
  • Muiden kuin radalle rakennettujen kiinteiden taululaitteiden käyttö kielletty, poislukien SRA/practical turvakurssin käyneet
  • Ampuminen sallittu ainoastaan katoksesta, poislukien SRA/practical turvakurssin käyneet
  • Sovellettuihin ammuntoihin (SRA/practical) luvan myöntää Liperin reserviläisjärjestöt kirjallisen anomuksen perusteella. Anomus osoitetaan Liperin reserviläisjärjestöjen YT-toimikunnalle.
  • Käyttäydy asiallisesti ja turvallisuutta vaarantamatta
  • Merkitse ammutut laukausmäärät ja kaliiperit sekä ampujien nimet radan kopissa olevaan vihkoon
  • Havaituista vahingonteoista sekä ilkivallasta ilmoitetaan aina viranomaisille
  • Sääntöjen vastainen toiminta johtaa radan käyttökieltoon sekä viranomaistoimintaan