Historia

Liperin Reserviläiset ry perustettiin Liperin vanhalla kunnantalolla vuonna 1959 samaan aikaan Liperin Reserviupseerien kanssa. Kuluneen 60 vuoden aikana järjestöt ovat toimineet tiiviisti yhdessä vapaaehtoisen maanpuolustuksen kentällä.

Liperiläisen maanpuolustustyön tarina alkoi 1930-luvulta, kun tykistökoulutusta annettiin paikallisessa suojeluskunnassa. Ylämyllyn varuskunta perustettiin vuonna 1940, ja se onkin tullut monelle tutuksi kirjailija Väinö Linnan ”Tuntemattomasta sotilaasta”. Monien eri vaiheiden kautta varuskuntaa jäi asuttamaan ensin vuodesta 1959 Pohjois-Savon Prikaatin Patteristo ja sittemmin vuodesta 1963 lähtien Pohjois-Karjalan patteristo. Tykistö lakkautettiin kesällä 1990, mutta varuskunta toimi vuoteen 1997 asti osana Kontiolahdella sijainnutta Pohjois-Karjalan Prikaatia. Sittemmin varuskunta-alue on remontoitu mm. Ylämyllyn koulun käyttöön, mutta maanpuolustustyötä alueella jatkavat vielä Maanpuolustuskoulutusyhdistys sekä Itä-Suomen huoltorykmentti. Tykistöä ei ole Liperissä kuitenkaan unohdettu, vaan sen perinteet säilyvät vahvasti mukana mm. Pohjois-Karjalan tykistökilta ry:n ja Paloaukean museon toimesta.

1950-luvun loppupuolella Liperissä heräsi ajatus reservinaliupseerien yhdistyksen perustamisesta. Hankkeen takana oli lähinnä niitä miehiä, jotka olivat toimineet toisen maailmansodan aikana aliupseerin tehtävissä. Yhdistystä yritettiin perustaa jo vuonna 1957, mutta perustaminen jäi tekemättä osanottajien vähyyden vuoksi. Kylänmiesten parissa liikkui propagandaa, ettei kyseistä yhdistystä pitäisi perustaa, eikä sen vuoksi perustamiskokoukseen pitänyt mennä. Kahta vuotta myöhemmin Liperin Reservinaliupseerit ry saatiin kuitenkin perustettua, samana iltana kuin Liperin Reserviupseerikerho. Perustamista seuraavien vuosien aikana Liperin Reservinaliupseerien jäsenmäärä vaihteli 14 ja 96 välillä, vakiintuen 1970-luvulla 50-80 välille. Nykyisin jäseniä on noin 200.

Vuonna 1995 Reservin Aliupseerien Liitto ry muutti sääntöjään siten, että siitä tuli avoin maanpuolustusjärjestö kaikille Suomen kansalaisille. Tämä yhdistys tunnetaan nykyisin nimellä Reserviläisliitto ry. Kaksi vuotta myöhemmin Liperin yhdistys muutti nimensä vastaamaan uusia ohjeita, Liperin Reserviläiset ry:ksi.

Liperiläinen maanpuolustustyö on saanut tunnustusta myös valtakunnallisella tasolla, kun Liperin Reserviläiset ry valittiin Reserviläisliiton vuoden 2014 malliyhdistykseksi. Valinnan taustalla oli Liperin Reserviläisten vahva ja monipuolinen toiminta, kuten aktiivinen tiedotustyö sekä veteraanityö.

Lisää Liperin Reserviläisten ja Liperin Reserviupseerien historiasta voit lukea vuonna 2019 ilmestyneestä Paloaukean perilliset -kirjasta.