20.5.2022

Maanpuolustusnaisille tekemistä myös Liperin Reserviyhdistyksissä

Maanpuolustus kuuluu kaikille – myös naisille

Reserviläiskentästä löytyy paljon monipuolisia tehtäviä aiheesta kiinnostuneille naisille. Määrällisesti naisia on yhä vähän, vaikka toiminta onkin saanut lisää näkyvyyttä.

Vaikka maanpuolustus on perinteisesti nähty miehisenä lajina, on naisille nykypäivänä paljon mahdollisuuksia ja tehtäviä vapaaehtoisen maanpuolustuksen monipuolisella kentällä. Asepalvelukseen naiset ovat päässeet vapaaehtoisesti vuodesta 1995 alkaen ja reserviläistoimintaankin jo pitkän aikaa. Mielekästä tekemistä löytyykin niin asepalveluksen suorittaneille kuin suorittamattomille naisille.

Pohjois-Karjalassa naisten etuja ajaa reserviupseeri- ja reserviläispiirin yhteinen naistoimikunta. Vuonna 2017 perustetun toimikunnan perustehtäviin kuuluu mm. maanpuolustustietouden levittäminen, tapahtumien ja kampanjoiden järjestäminen sekä naisille suunnatun toiminnan kehittäminen koko piirin alueella.

Koronavuosien hiljaisuuden jälkeen toimikunta on jälleen aktivoitunut ja saanut uutta virtaa. Toimikunta on tänä vuonna ehtinyt jo osallistua mm. naisten valintatilaisuuteen, jossa kerrottiin palvelukseen hakeutumisen lisäksi palveluksen jälkeisestä elämästä ja reservin mahdollisuuksista. Perinteisesti toimikunnan jäseniä on osallistunut myös MPK:n järjestämiin Intti tutuksi naisille- ja Sotilaan perustaidot naisille -kursseille kouluttajina, ja niin on myös tänä vuonna.

Kursseilta apua päätöksentekoon – ”Kumpikin ratkaisu on hyvä”

MPK järjestää naisille suunnattua koulutusta osana julkista hallintotehtävää. Tarkoituksena on kehittää naisten mahdollisuuksia osallistua vapaaehtoiseen maanpuolustukseen ja järjestää siihen liittyvää sotilaallisia valmiuksia palvelevaa koulutusta. Käytännössä nämä asiat toteutuvat kahtena eri kurssina.

Yli 16-vuotiaille suunnattu Intti tutuksi naisille -kurssi tutustuttaa osallistujat kevyesti maanpuolustuksen perusteisiin, maastotoimintaan, kokonaisturvallisuuteen ja ensiaputaitoihin. Alaikäisille suunnattuna kurssina se ei sisällä sotilaallista koulutusta, vaan on matalan kynnyksen tutustumiskurssi, josta on hyvä aloittaa perehtyminen maanpuolustukseen.

Varsinaista apua päätöksentekoon naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suhteen tarjoaa rankempi, yli 18-vuotiaille suunnattu Sotilaan perustaidot naisille -kurssi. Kurssin aikana käydään läpi alokaskauden aikaisia sotilaan perustaitoja, kuten sulkeisjärjestysharjoitusta, partion etenemismuotoja ja turvallista aseenkäsittelyä. Tavoitteena on tukea kurssilaisen päätöstä siitä, hakeutuuko tämä naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen vaiko ei. Kumpikin ratkaisu on hyvä – päätös hakematta jättämisestäkin on hyvä valinta.

Uusia ystäviä ja mielekästä tekemistä

Liperin Reserviläisten jäsen Anni Kallio on tuttu näky reserviläistoiminnassa. Erityisesti SRA eli sovellettu reserviläisammunta on Kalliolle sydäntä lähellä. Kipinä vapaaehtoiseen maanpuolustukseen syttyi ampumaharrastuksen kautta noin kuusi vuotta sitten:

Anni Kallio viihtyy hyvin monipuolisella reserviläistoiminnan kentällä. Erityisesti SRA on lähellä sydäntä.

— Kiinnostuin reserviläistoiminnasta mieheni Jesse Kallion kautta. Kävimme ampumassa pistooleilla yhdessä ja innostuin ammunnasta harrastuksena. Päädyin kokeilemaan SRA:ta ja jäin koukkuun. Toiminnallinen ammunta on itselle ollut aina se ykkösjuttu, Kallio kertoo.

Pian harrastuksen aloittamisen jälkeen Kallio liittyi Liperin Reserviläisiin, jossa hän vaikuttaa nykyään hallituksen jäsenenä ja sihteerinä. Vuosien aikana tutuksi ovat tulleet erilaiset tapahtumat marsseista messuihin ja SRA:n SM-kilpailuihin. Hyvässä porukassa on mukava toimia:

— Olen päässyt tosi hyvin mukaan porukkaan. Näiden vuosien aikana on ehtinyt tutustua aika hyvin, uusia ystäviäkin olen saanut. Naisia on edelleen aika vähän näissä porukoissa, mutta tosi hyvin minut on otettu vastaan. Ei valittamista, Kallio naurahtaa.

Kallio kannustaakin kaikkia vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta kiinnostuneita lähtemään mukaan toimintaan:

— Rohkeasti vaan mukaan. Monelle on kynnyskysymys liittyä, kun on niin vähän naisia mukana toiminnassa, mutta kyllä meillä Liperissä kaikki otetaan vastaan. Meillä on hyvä porukka, tervetuloa mukaan, Kallio summaa.

Lisää tietoa naistoimikunnasta löytyy osoitteesta karjalanpojat.fi/toimikunnat/naistoimikunta. MPK:n naisten kursseihin voi puolestaan tutustua osoitteessa mpk.fi/koulutuskalenteri.

Kuvat ja teksti: Milja Muikku, Liperin Reserviläiset ry