17.5.2020

Kaatuneitten muistopäivän seppeleenlasku Liperissä ja Viinijärvellä

Sunnuntaina 17.5.2020 vietettiin kaatuneitten muistopäivää.

Muistopäivää vietetään Suomen aluetta ja suomalaisia koskettaneissa sodissa tai muissa taisteluluonteisissa toimissa, kuten rauhanturvaamistehtävissä kaatuneiden, sekä taistelujen aikana ja niiden päättymisen jälkeen muillakin tavoin sodan takia kuolleiden, kuten teloitettujen ja vankileireillä menehtyneiden muistoksi.

Liperin Reserviläiset ja Liperin Reserviupseerit laskivat seppeleet Liperin ja Viinijärven sankarihautausmaille yhdessä Liperin kunnan, Liperin seurakunnan ja Taipaleen ortodoksisen seurakunnan kanssa. Vallitsevasta koronatilanteesta johtuvien kokoontumisrajoitusten vuoksi molempien paikkakuntien tilaisuudet olivat pienimuotoiset, mutta arvokkaat. Viinijärvellä valtuuston varapuheenjohtaja Pertti Nylund toi kunnan tervehdyksen ja kiitti paikallisia toistensa auttamisesta vaikeina aikoina. Kanssaihmisten auttaminen on nyt yhtä tärkeää kuin sotien aikana.

Vaikka yleisöä ei sallittu seppeleenlaskutilaisuuteen, voi sankarivainajia käydä muistelemassa sekä Liperin että Viinijärven sankarihautausmailla.