23.11.2022

Arvokkaita perinteitä Paloaukealla

Perjantaina 23.9.2022 Ylämyllyllä vietettiin Paloaukeapäivää. Jo monen vuoden ajan suunnitteilla ollut, koronapandemian vuoksi peruuntunut tapahtuma saatiin vihdoin pidettyä aurinkoisena syyspäivänä historiallisella paikalla.

Päivä koostui aamun juhlallisesta lipunnostosta, seppeleenlaskuista, koululaisten toimintarasteista, koko kansalle avoimesta maanpuolustusjuhlasta, Rakuunasoittokunnan konsertista sekä illalla järjestettävästä JR8- juhlasta. Juhlallisuuksissa puheita pitivät mm. kunnanjohtaja Hannele Mikkanen, Liperin kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eero Reijonen ja Kainuun Prikaatin apulaiskomentaja Ari Lehmuslehti.

Liperin Reserviläisten Jesse Kallio esitteli taistelijan varustusta koululaisille. Kuva: Tommi Korhonen

Koululaisten toimintarasteista vastasivat monet paikalliset tahot. Pohjois-Karjalan pelastuslaitos esitteli kalustoaan ja järjesti sammutusnäytöksiä koululaisille, Poliisi esitteli toimintaansa ja Suomen Punainen Risti piti ensiapukoulutusta. Maanpuolustuksellista puoltakin oli tarjolla. Kainuun Prikaati esitteli raskasta kalustoa, MPK:n johdolla koululaiset pääsivät kasaamaan puolijoukkuetelttoja ryhmätyönä ja Liperin Reserviyhdistysten rastilla oppilaat pääsivät kokeilemaan varusteita. Lisäksi Rajavartiolaitos piti koiranäytöksiä urheilukentällä. Lounaalla MPK:n keittäjät tarjoilivat soppatykillä valmistettua hernekeittoa, ja Kontiolahden sotilaskotiyhdistyksen autolla sai maistella mehua ja munkkeja.

Sirpale- ja JR-patsaille laskettiin seppeleet juhlan yhteydessä. Kuva: Tommi Korhonen

Kaiken kaikkiaan juhlapäivä oli sangen onnistunut ja erityisesti sää suosi koululaisten toimintarasteja. Näkipä vanha kunnon Paloaukeakin taas pitkästä aikaa Puolustusvoimien kalustoa ja aktiivista maanpuolustushenkistä väkeä.

Teksti: Milja Muikku
Kuvat: Tommi Korhonen

MPK:n rastilla tarjolla oli puolijoukkueteltan pystyttämistä ja ryhmätyötaitoja. Kuva: Tommi Korhonen